Historia Aikido


Sztuka stworzona przez mistrza Morihei Ueshiba (1883-1969) pod koniec XIX wieku jest jedną z wielu form wchodzącą w skład sztuk walk Budo. Choć powstała na bazie wojennej sztuki Daito Ryu Aiki Jujutsu Sokaku Takedy (1859-1943) to po II Wojnie Światowej, O'sensei (翁先生) Ueshiba widząc jakie zło wyrządziła wojna całkowicie zmienił wizję swojej sztuki walki na pokojową drogę do doskonałości i nazwał ją i pierwszy raz używając nazwy Aikido 合気道 w roku 1944. Budowanie Aikido Ueshiba opierał również na innych szkołach walki jak chociażby operowania włócznią Yari, szermierki Kenjutsu, czy Jodo szkoły Yagyu Shinkage Ryu.

Dzisiaj Aikido to nie tylko techniczne opanowanie sztuki samoobrony, ale też poszukiwanie własnego "ja" i filozofii życia.

Praktyka Aikido to zręczne połączenie dźwigni, unieruchomień i rzutów, do których dochodzi praca z bronią (tanto, bokken i jo).
Głównym elementem Aikido jest praca opierająca się na zasadzie ruchu i odpowiednim kierowaniu energią swoją jak i oponenta. Po kilkuletnim doświadczeniu aikidoka może odpierać atak wielu przeciwników atakujących z wielu stron. Odpowiednie opanowanie techniczne nauczanych form pozwala wykonać technikę bez używania siły fizycznej.

Aikido (合氣道) jest często nazywane "drogą harmonii" czyli fizycznej i duchowej jedności z otaczającym nas światem a co wynika z natury jego zharmonizowanych ruchów. Twórcą współczesnego Aikido jest mistrz Ueshiba Morihei.

 

https://senshinkan.pl/wp-content/uploads/2021/01/kolorowanka-aikido-250x805.png

https://senshinkan.pl/wp-content/uploads/2021/01/ueshiba-300x400.jpg

Przyjmuje się, że Aikido Ueshiby powstało na bazie "Daito Ryu Aiki-Jujutsu". Ueshiba Morihei nie tylko uczył się Daito Ryu od Takedy Sokaku, ale nigdy nie przestał uczyć się i studiować Daito Ryu Takedy Sokaku. Co więcej, te same dowody, które prowadzą do tego wniosku, wskazują również na jeszcze bardziej interesujący fakt: Aikido Ueshiby Morihei, które w rzeczywistości było Daito Ryu, było prawdopodobnie najpełniejszym przedstawieniem i wyrazem sztuki Takedy Sokaku.
W żadnym wypadku jednak nie jest stwierdzone, że współczesne Aikido i Daito Ryu reprezentowane przez Aikido Ueshiby są tym samym co Daito Ryu Takedy. Obecnie zarówno Aikido, jak i Daito Ryu są reprezentowane przez różnych nauczycieli o wiele za zróżnicowanych i podzielonych, aby każdy, niezależnie od rodowodu, mógł być jedynym przykładem oryginalnego wyrazu sztuki. W rzeczywistości stwierdzenie różnicy między Daito Ryu Takedy Sokaku a Aikido Ueshiby Morihei jest wyrazem ignorancji w odniesieniu do faktów.
Według obliczeń historyka Aiki Stanleya Pranina, spośród wszystkich uczniów Takeda Sokaku, Ueshiba Morihei spędził najwięcej czasu, studiując bezpośrednio pod okiem swojego nauczyciela Takedy Sokaku.

Takeda Tokimune: (syn Sokaku Takedy) „Ueshiba był ulubionym uczniem Sokaku”. „Ueshiba dużo ćwiczył, więcej niż ktokolwiek inny”. „Odkąd Ueshiba Sensei był jednym z najlepszych uczniów Takedy Sokaku i uczył się pod jego okiem przez długi czas, zawsze odwiedzałem go jako pierwszy, kiedy jechałem do Tokio, chociaż nie byłem tam od jego śmierci. Wydaje mi się, że Takeda Sokaku kochał Morihei Ueshibę najbardziej ze wszystkich swoich uczniów”.

Kilku wczesnych uczniów Ueshiba podzieliło się tym, że jeszcze w latach trzydziestych Ueshiba nadal wydawał zwoje Daito Ryu więcej niż jednego rodzaju, aby wyselekcjonować uczniów.

Tokimune Takeda: Większość ludzi nie ćwiczy wystarczająco długo, aby zdobyć licencję nauczyciela. Kilka osób ma w naszym katalogu obok swoich nazwisk zapisy, takie jak „aikijujutsu”, „aikijutsu”, „ogi” lub „nito-ryu”. [różne sekcje Daito Ryu]. Zwykle ludzie ćwiczą około 118 technik [Hiden Mokuroku]. Aby otrzymać licencję, musisz ćwiczyć bardzo ciężko.

Oczywiście, zarówno w „okresach” nauczania Hokkaido, jak i Ayabe pod kierunkiem Takedy wszyscy obecni i trenujący uczniowie praktykowali to, czego nauczał Takeda.

T.Takeda: Och, oto jest… To jest zapis naszego pobytu w Ayabe. Byliśmy tam około pięciu lub sześciu miesięcy. Tutaj jest napisane, że uczniowie Ueshiba Juku otrzymali instrukcje Daito-ryu jujutsu pod kierunkiem Takedy Sokaku Sensei. Wielu uczniów było wyznawcami Omoto.
Na przykład w aktach jest Masaharu Taniguchi z Seicho no Ie. Wiceadmirał Seikyo Asano również studiował Daito-ryu. Tacy ludzie również uczyli się sztuki. Spójrz na to, oto imię „Morihei Ueshiba”. Jest jasno napisane, że szkolenie trwało od 28 kwietnia do 15 września 1922 r., Dość długo. Pan Ueshiba również wtedy uczył jako asystent. Sokaku nie bardzo lubił religię Omoto, więc wydaje się, że sarkastycznie nazwał ten dom „willą” Morihei Ueshiba.

https://senshinkan.pl/wp-content/uploads/2021/01/Takeda-Tokimune-300x400.jpg

Można by zrozumieć, że to z powodu ograniczeń Daito Ryu Jujutsu Ueshiba Morihei uczył się w Hokaido, i że Ueshiba miał trudności z lokalnymi zawodnikami Sumo przed przyjazdem Takedy do Ayabe. W Ayabe Takeda uczył Aiki, Ueshibę podczas swojego przedłużającego się pobytu, po którym Ueshiba mógł poradzić sobie z zawodnikami sumo i naprawdę zaczął wyróżniać się wśród innych artystów sztuk walki.

Natomiast Takeda Tokimune przypuszcza, że było odwrotnie: „W rzeczywistości w dojo pana Ueshiby było wielu trenujących ludzi z marynarki wojennej. Wszyscy członkowie marynarki wojennej mieli doświadczenie w zapasach sumo i byli dość silni. Ponieważ Ueshiba miał trudności z radzeniem sobie z takimi osobami, poprosił Takedę Sokaku Sensei o przybycie. Ci ludzie byli ogromni, podczas gdy pan Ueshiba był mniejszy ode mnie. Wyobrażam sobie, że nie był w stanie ich unieruchomić, ponieważ nie używał precyzyjnych technik. W końcu byłoby to trudne przy użyciu tylko aiki”.

Myślę, że Takeda Tokimune „wyobraża sobie” tutaj niepoprawnie, z kilku powodów: na przykład Ueshiba i Sagawa wyraźnie wskazują, że ich rozwój Aiki jest tym, co czyni ich techniki unikalnymi, a nie odwrotnie. Gdyby było tak, jak zapewniał Takeda Tokimune, byłoby dziś dość dużo osób z łatwością radzących sobie z „ogromnymi Sumotori” i tym podobnymi. Niestety, tak nie jest. Podczas gdy w przypadku Ueshiby i Sagawy tak było, obaj wskazywali na Aiki jako „różnicę, która uczyniła różnicę” dla nich.

Innym powodem, dla którego Ueshiba nauczył się Aiki od Takedy w tym czasie, jest to, że udokumentowano, iż Aiki istniało w Daito Ryu przed wizytą Takedy Sokaku w Ayabe, Ueshiba wydaje się używać tego terminu dopiero od tego momentu.
Te błędy doprowadziły niektórych do przekonania, że termin Aiki pojawił się w użyciu jako produkt interakcji Ueshiby i Takedy w Ayabe. Niektórzy posunęli się nawet do przypisania określenia Aiki jako produktu wpływu ówczesnego przywódcy Onisaburo Deguchi w Omoto Kyo. Ale Sagawa, który nie był członkiem Omoto, powiedział, że jego ojciec nauczył się Aiki od Takeda Sokaku na Hokkaido i że on sam również nauczył się Aiki od Takedy.

W związku z tym myślę, że najprawdopodobniej było to podczas studiów Ueshiby pod kierunkiem Takedy Sokaku w okresie Ayabe, kiedy Ueshiba nauczył się Aiki od swojego nauczyciela. Kolejną wskazówką jest to, że w tym czasie Ueshiba Morihei otrzymał licencję Kyoju Dairi od Takedy Sokaku. Był to najwyższy poziom certyfikacji w Daito Ryu w momencie jego przyznania.

Wiemy również, z dowodów historycznych, że byli uczniowie, którzy trenowali w tym czasie zarówno z Takedą, jak i Ueshibą, przy czym admirał Takeshita Isamu i Gejo Kosaburo to dwaj najwybitniejsi. Oprócz nich byli też inni studenci, którzy bardzo prawdopodobne (ze względu na zbieżność czasu i miejsca) trenowali w tym czasie pod okiem obu mężczyzn. Kilku pierwszych uczniów Ueshiby zgłosiło również, że po okresie Ayabe, kiedy Takeda niespodziewanie pojawił się w Dojo Ueshiby podczas nieobecności Ueshiby, Takeda uczył zamiast niego, podobnie jak jego prerogatywa jako Sensei Ueshiby. W rezultacie doszło do dalszego pokrywania się uczniów, którzy w tym czasie trenowali pod okiem obu mężczyzn.

Jest więc bardzo prawdopodobne, że chociaż nauczyciele byli różni (jeden starszy, drugi młodszy), treść ich nauczania była taka sama, Daito Ryu. Ponieważ obaj mężczyźni podróżowali i dużo nauczali, wielu uczniów, obu nauczycieli nie było świadomych rosnącej schizmy, która miała stać się dzisiejszym „krajobrazem politycznym Aiki”. W rezultacie, ponieważ łączyło ich znacznie więcej niż było różnic, wielu z obu „stron” założyło, że wszyscy robią to samo.

https://senshinkan.pl/wp-content/uploads/2021/01/aiki-300x400.jpg

https://senshinkan.pl/wp-content/uploads/2021/01/takeda-300x500.gif

Takeda Sokaku (1859-1943)

https://senshinkan.pl/wp-content/uploads/2021/01/aiki1-500x400.jpg

Dowódca marynarki wojennej Gejo Kosaburo i miłośnik Yagyu Shinkage Ryu siedzący na prawo od Ueshiby, admirał marynarki Takeshita Isamu po lewej stronie Ueshiby

Porównując dowolną z różnych wersji Budo Renshu (pierwotnie zatytułowanych Aikijujutsu Densho), Budo i zdjęć Noma Dojo, łatwo zauważyć, że przedstawione techniki są podobne, a w wielu przypadkach identyczne, do tych przedstawionych w Soden of (który później stał się Takuma Kai) pod nadzorem Hisa Takumy po tym, jak zaczął być nauczany przez Takeda Sokaku.

Rzeczywiście, Hisa Takuma, pierwszy Menkyo Kaiden Daito Ryu nagrodzony przez samego Takedę Sokaku, stanowczo i wielokrotnie potwierdzał, że to, czego nauczał Ueshiba Morihei, było identyczne z tym, czego nauczał Takeda Sokaku. To również wyjaśnia poziom niezależności działania i asocjacji wykazany przez wielu pierwszych uczniów Ueshiby (Tomiki, Mochizuki, Shioda itd.). W końcu ich zachowanie nie różniło się znacząco od przykładu, jaki dał ich nauczyciel.

Ktoś mógłby zadeklarować: „Tak, ale Ueshiba zmienił Daito Ryu, którego praktykował i nauczał w okresie przedwojennym, w to, co stało się Aaikido „okresu powojennego”, prawda? A nauczyciele Daito Ryu z „Okresu Post-Takeda” podtrzymywali ortodoksyjne tradycje Daito Ryu przekazywane przez setki lat, prawda?

Fakty mówią: „Błąd!”

W 1954 roku Ueshiba nadzorował publikację „Aikido Ichi no Maki” (Pierwszy zwój Aikido). Jest to w istocie przedruk publikacji „Budo Renshu” z 1935 roku, z uporządkowanymi fragmentami imperialnej propagandy i, co ciekawe, z wieloma twarzami przerysowanymi ze zmarszczonych na uśmiechnięte! Innymi słowy, powojenna rozprawa publiczna Ueshiba z 1954 roku o Aikido (wydrukowana około dekady przed jego śmiercią) i jego przedwojenna teza o Aikijujutsu były te same. I jak już zostało powiedziane, to, czego nauczał Ueshiba w tamtym okresie, było identyczne z tym, czego nauczał Takeda Sokaku.

https://senshinkan.pl/wp-content/uploads/2021/01/aiki-jujutsu-densho-300x200.jpg

Aiki Jujutsu Densho (później przemianowany na Budo Renshu) nadany przez Ueshiba Morihei (Moritaka) 1934, górna pieczęć brzmi: Aiki Jujutsu

https://senshinkan.pl/wp-content/uploads/2021/01/aikido-ichi-no-maki-300x200.jpg

Aikido Ichi no Maki 1954

Dowody fotograficzne tylko potwierdzają ten fakt. Saito Morihiro stwierdził, że jest to technicznie uzasadnione, gdy Stanley Pranin „odkrył” kopię „Budo”. (Należy zauważyć, że dla uczniów takich jak Tomiki, Shirata i Shioda. Tym „Nowym odkryciem” były „Stare wieści!” Tomiki napisał Budo Renshu, Shirata pojawiła się zarówno w Budo, jak i w filmie z 1935 roku. I Shioda i Shirata byli obecni podczas tworzenia wszystkiego!)

Więc nie, nie było „powojennej” technicznej transformacji Aikido dla Ueshiba Morihei. I wszelkie zmiany, które są widoczne w praktykowanym dzisiaj Aikido, wyraźnie nie są produktem przykładu przedstawionego przez Ueshibę Morihei.

źródło: trueaiki.com

BLOG

//senshinkan.pl/wp-content/uploads/2021/01/katankowie-logo1.png

Blog o sztukach walki

Nasze propozycje

Odwiedź nas