Muso Shinden Ryu ( 夢 想 神 伝 流 )


Inaczej mówiąc Koryu (古 流 stary styl) to japoński termin używany do opisania japońskich sztuk walki sprzed restauracji Meiji (1868). Termin ten jest skontrastowany z Gendai Budo „nowoczesnymi sztukami walki”, które odnoszą się do szkół rozwiniętych po Restauracji Meiji.

Muso Shinden Ryu Iaido (MSR) to jeden z wielu stylów japońskiego miecza, który stworzył Hayashizaki Jinsuke Shigenobu (ok. 1542-1621). Hayashizaki jest uważany za "twórcę" miecza jako formy odmiennej od walki mieczami już wyciągniętymi. Muso Shinden Iaido pochodzi z linii Tamiya Ryu iaijutsu (ok. 1603), wraz z Muso Jikiden Eishin Ryu i wieloma innymi stylami. Linia Iaido, o którą tutaj chodzi, była pod wpływem szeregu kolejnych wielkich mistrzów, w tym Hasegawa Eishin (ok. 1716-1736), Omori Rokusaemon i Hayashi Rokudayu Morimasa. W rezultacie style w tym czasie to jest, w XVIII wieku, nazywano Tosa iai. Następnie w XIX wieku podzieliły się na dwie gałęzie. Tanimura ha (podział Tanimura), kierowany przez Tanimurę Kamenojo, która na początku XX wieku stała się szkołą Muso Jikiden Eishin Ryu, nazwaną przez mistrza Oe Masamichi (1852-1927). Shimamura ha, prowadzona przez Shimamurę Ichisadę, stała się Muso Shinden Ryu pod wodzą Nakayamy Hakudo (1869-1958) w tym samym czasie.
Niektórzy sugerują, że Nakayama Hakudo był „założycielem” lub „wynalazcą” stylu. Z powyższego wynika, że to nieprawda. Nakayama Hakudo zreorganizował Shimamura ha i przemianował je zgodnie z ustaloną tradycją. Był ostatnim mistrzem Muso Shinden Ryu. Od tego czasu starsi uczniowie Nakayamy stali się wybitnymi nauczycielami, co spowodowało pewne niewielkie różnice w szczegółach niektórych kata.


Znaczenie kanji 夢 想 神 伝 流


„Muso Shinden” oznacza „przekaz [boskiej wizji]”. Powinniśmy jednak unikać zbytniego czytania w dosłownym tłumaczeniu. Dźwięki zarówno „muso”, jak i „shin” można znaleźć w całej historii stylów miecza, ale nie zawsze są one reprezentowane przez te same postacie w różnych szkołach. Słuchacz / czytelnik powinien wychwycić warstwy znaczeniowe zawarte w podobnych dźwiękach, a także odczytać postacie. Z postaciami związane są również tradycyjne koncepcje estetyczne i duchowe. Na przykład znak „shin” to także „kami”, zwykle tłumaczone na angielski jako „bóg”, ale całkowicie różni się od jakiejkolwiek zachodniej koncepcji boskości. „Boska wizja” może odnosić się do wizji sztuki Hayashizakiego lub może odnosić się do czegoś innego. Dlatego trudno jest zrozumieć tego rodzaju pomysłowe nazewnictwo bez znajomości języka japońskiego, tradycji i niektórych historii sztuk walki. Zrozumienie tych mniej oczywistych znaczeń jest bliższe zrozumieniu znaczenia nazwy jako całości. Na razie wystarczy powiedzieć, że w nazwie jest coś więcej niż tylko kanji.


Genealogia szkoły Hayashizaki Jinsuke Minamoto no Shigenobu

GENERACJANAUCZYCIEL
I.Hayashizaki Jinsuke no Shigenobu
II.Tamiya Heibei Shigemasa
III.Nagano Muraku Sai Kinro
IV.Momo Gunbei Mitsushige
V.Amegawa Seizaemon Munetsugu
VI.Manno Danuemon Nobusada
VII.Hasegawa Chikaranosuke Eishin
VIII.Arai Seitetsu Seishin
IX.Hayashi Rokudayu Morimasa
X.Hayashi Yasudayu Masao
XI.Ooguro Yoshiemon Kiyokatsu

W dwunastym pokoleniu nastąpił podział na dwie linie:

Szkoła Tanimura 谷村派

GENERACJANAUCZYCIEL
XII.Hayashi Masanojo Masanari
XIII.Yoda Manzo Takakatsu
XIV.Hayashi Yadayu Masataka
XV.Tanimura Kamenojo Takakatsu
XVI.Goto Magobei Masazuke
XVII.Ooe Masamichi Roshu
XVIII.Morimoto Tokumi

Szkoła Shimomura 下村派

GENERACJANAUCZYCIEL
XII.Matsuyoshi Sadamasa Hisanari
XIII.Yamagawa Kyuzo Yukio
XIV.Shimomura Shigeichi Sadanori
XV.Hosokawa Yoshimasa Yoshiuma
XVI.Nakayama Hakudo 中山博道

BLOG

//senshinkan.pl/wp-content/uploads/2021/01/katankowie-logo1.png

Blog o sztukach walki

Nasze propozycje

Odwiedź nas